Waar gaat dit over? foto van Charnae's Closet
Het hebben van een website is onmisbaar. Veel organisaties laten er een bouwen en denken daarmee dat het werk gedaan is. Het hebben van een website is niet waarmee je bezoekers trekt en behoudt. Het is aandacht voor jouw doelgroep dat hier voor zorgt.

Hoe geweldig het voelde om een eigen website te hebben

Ik herinner mij nog de eerste dagen dat ik met dit blog begon. Ik had eerder voor websites geschreven. Echt bezig houden met de techniek erachter was niet nodig: de website was het domein van de webmaster, een technisch geschoolde collega. Om mijn teksten online te krijgen, was alleen het plaatsen in de wachtrij van het content managementsysteem nodig. Later bekeek ik hoe ze geplaatst waren.

Op een gegeven moment vroegen mensen in mijn omgeving waarom ik zelf nog geen blog had. Een overtuigende reden om dit tegen te spreken had ik niet. Online heeft mijn interesse en dat is niet vanwege de interesse in techniek. Zelf een website bouwen komt dan niet vanzelf. Ik volgde veel blogs en WordPress werd er veel genoemd. Ik begon onder .com

Nadat ik de naam had vastgesteld en de aanmelding had doorlopen, was ik de trotse eigenaar van een blog. Ik had op een eenvoudige manier een eigen stuk op internet gecreëerd. Een plek die ik kon inrichten, zoals ik zou willen. Ik overzag nu het hele proces van content creatie tot publiceren zonder afhankelijk te zijn van een webmaster.

En het bouwen begon

Vol energie paste ik het standaardthema aan door een nieuw thema te kiezen uit de gallery. In de rechterkolom verdwenen widgets en er kwamen nieuwe bij. Bij de inrichting liet ik mij inspireren door andere blogs. Zo had een groot aantal een technorati badge opgenomen. Technorati is een zoekmachine voor blogs en geeft er een populariteitswaardering aan. Bloggers willen dit met trots vertonen. En anderen hadden glimmende iconen.Ik heb middagen de fora afgezocht hoe ik die gadgets net zo op mijn blog kreeg.

De tijd was gekomen om mijn blog op te bouwen met tekst. Ik begon te schrijven wat ik interessant vond zonder na te denken wie mijn lezers zijn. Dat gaat goed totdat je beseft dat je gelezen wil worden. En niet alleen door je vrienden.

Daar had ik aan moeten denken en ben ik nog wel communicatieprofessional

Ik maakte de fout die veel websites en blogs maken: nadruk leggen op het technisch perfectioneren en oogstrelende vormgeving. Wanneer aan deze voorwaarden is voldaan, dan zal de website perfect zijn. De gebruikers kunnen er gemakkelijk mee overweg. De website is gemakkelijk vindbaar. En biedt zijn bezoekers heel veel waardevolle inhoud.

Natuurlijk moet een website technisch in orde zijn. Een website die vastloopt, omdat bezoekers niet de nieuwste versie van flash hebben geïnstalleerd, is gewoonweg irritant. En ook een website die opent met een animatie en daarna niet duidelijk is hoe je bij de gezochte contactinformatie kan komen, kan niet rekenen op applaus.

Het hebben van een website betekent alleen dat je aanwezig bent op internet. Het betekent nog niet dat het effectief is. Dat de bezoeker er iets mee kan. “Wij hebben een goede en gebruiksvriendelijke website” zeggen veel organisaties. Zeker: de site laadt snel en kan in zowel Explorer als Firefox  als Chrome opgevraagd worden. Dat is het begin. Bereikt de organisatie met zijn website zijn doelgroep? Spreken ze de juiste taal? Weet de organisatie waar bezoekers naar op zoek zijn en vinden ze dat ook?

Welke gevolgen het ontbreken van een doelgroep heeft

Een stichting houdt zich bezig met ontwikkelingssamenwerking. Ze willen de verschillen tussen de arme en rijke landen verkleinen. Door vanuit de maatschappij druk uit te oefenen op politici willen ze daaraan werken. Ze organiseren bijeenkomsten waarmee het publiek politici kan aanspreken op hun beleid.
Dit is hun website.

website ontwikkelingssamenwerkingorganisatie
website ontwikkelingssamenwerkingorganisatie

Het is een overzichtelijk en helder ontwerp met verticaal boven de kolommen een carrousel van afbeeldingen van Afrika en politici. In het centrum van de website staat het nieuws. In de linkerkolom waarin de navigatie is opgenomen, lees ik “coherentie”.

detail van website ontwikkelingssamenwerkingorganisatie
detail van website ontwikkelingssamenwerkingorganisatie

Als jij weet wat dat betekent dan ben jij de doelgroep. Ik zeker niet terwijl ik wel onderdeel ben van “het Nederlandse publiek”. Van een stichting die actiegericht is, had ik meer aanzetten verwacht. Ik ben nauwelijks geïnteresseerd in het nieuws van de stichting als ik niet weet wat de stichting doet en waarom zij mijn aandacht nodig hebben.

Een filmdistributiebedrijf zorgt er voor dat films van producenten in de bioscopen vertoont worden. Ze hebben groot aantal titels in hun catalogus en willen deze verkopen. Een belangrijke doelgroep voor dit bedrijf zijn de filmprogrammeurs. Zij bepalen wat er wordt aangekocht. Zo’n programma wordt maanden van te voren vastgesteld en daarom willen ze graag weten welke titels er verwacht worden.

Website van filmdistributeur E1
website van een filmdistributeur

Dit is de website van een grote distributeur (recentelijk brachten ze Men Who Stare At Goats uit en eerder was What Women Want te zien). De eerste indruk is de grote afbeelding die moet aanzetten tot het kopen of huren van deze dans-dvd. Als programmeur negeer ik dat en zoek naar de releases. Wat kan ik van deze filmdistributeur de komende maanden verwachten? In de rechterkolom onderaan zie ik onder “Verwacht” alleen wat er deze maand uitkomt. Als filmprogrammeur ben ik niet de doelgroep.

Aandacht

Het hebben van een duidelijke doelgroep is toch niet erg? Mensen komen toch wel naar mijn site. Ze vinden mij wel. Dat is waar. Bedenk ook dat het ontwikkelen, bouwen, vormgeven en schrijven veel tijd en geld kost. Zonder nagedacht te hebben wie je wil bereiken, weet je ook niet of je het goed doet. En zo verdwijnt er veel geld in de goot. En niet alleen dat. Bezoekers zullen dit ook merken. Als zij geen antwoord kunnen vinden op hun vraag, dan zullen zij gemakkelijk wegklikken. Daar gaat de mogelijkheid die je had om aandacht te krijgen voor jouw bijeenkomsten, jouw films.

Toen ik met mijn blog begon had ik geen doelgroep in gedachte. Ik wilde schrijven en een eigen plek hebben. En net als iedereen wil ik aandacht, dat wil zeggen: lezers. Voordat ik meer lezers kan ontvangen, zal ik moeten weten wie mijn lezers zijn. Onderzoek naar wie mijn blog bezoeken en waarom gaf mij een beeld van mijn doelgroep.Vervolgens gebruik ik dit om mijn artikelen te schrijven. Vergelijk eens de titels van mijn artikelen uit 2008 en 2009. Het vinden van een invalshoek en de juiste toon bij het schrijven van nieuwe artikelen gaat gemakkelijker.

Aandacht geven aan je bezoekers is een teken van professionaliteit. Het laat zien dat je jouw bezoeker serieus neemt. Dat je jouw bezoeker graag helpt met beantwoorden van zijn vraag, met waar deze naar zoek is. Of dit nu een vraag naar kennis om de politiek te beïnvloeden of het verkopen van een film is. Een goede website voelt vertrouwt, omdat het tot mij spreekt en mij begrijpt waar ik naar zoek ben. Aandacht is waar wij als mens altijd naar op zoek zijn?

Ook wanneer je CourgetteEnCommunicatie niet regelmatig bezoekt, kan je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn nieuwste artikelen via email of via jouw (RSS) reader

Heb je opmerkingen, aanvullingen of gewoon wat te zeggen? Plaats jouw commentaar onder het artikel.

4 gedachten over “Waarom bezoekers jouw website negeren

Plaats een reactie