Onlangs heb ik genoten van de nieuwe Martin Scorsese: The Key to Reserva. De film van de regisseur die eerder The Departed en Gangs of New York maakte, is alleen op internet te zien. In het kort gaat de tien minuten durende film over een recent herontdekt script van Hitchcock. Bekijk hem na de klik , met dank aan Rutger die mij ernaar verwees.

Persoonlijk ken ik Rutger niet. Het tijdschrift waar hij voor schrijft, daarentegen lees ik regelmatig online en waardeer ik zeer. Interessante artikelen en goede links.Sommige van die links stuur ik door naar vrienden, waarvan ik denk dat ze het waarderen.
En dat is wat Freixenet, de opdrachtgever van deze film, beoogt. De Scorsese-film is een mooi gemaakte commercial. Mensen die ‘m waarderen zullen de link doorverwijzen naar vrienden en die weer naar hun vrienden enzovoort. Op deze manier wordt het bereik van Freixenet veel groter en komen wellicht mensen met het merk in aanraking die dat anders niet zouden. En stel ze lopen door de Albert Heijn en zien daar de flessen van deze Spaanse bubbelwijn. Ze herinneren de film, waardeerden hem en ontwikkelen zo een positief gevoelen voor het merk. Dan zijn de marketinginspanningen behoorlijk geslaagd. Over deze nieuwe manier van marketing is veel maar ook kritisch geschreven. Hier , hier en hier zijn wat Nederlandstalige voorbeelden.

Misschien verwacht je nu, op dit punt aangekomen, dat ik mijn deskundig/kritisch mening ga geven. Maar wat heb ik aan een discussie toe te voegen die voornamelijk gaat over effecten en kosten? Op grond van eigen ervaring kan ik niet spreken, ik heb zo’n project niet onder handen gehad.

Als ik er over lees, valt mij op dat er in de discussie weinig aandacht is voor de ervaring van de gebruiker. Waarom zou jij ze gaan bekijken en doorsturen? En wat zijn de drempels? Volgens mij is dat waar de discussie over zou moeten gaan. En daar heb ik wel wat over te zeggen.

Waarom kijk ik die films? Voor mij is eigenlijk de eenvoudigste reden: om bij te blijven, om te zien wat er gemaakt wordt. Dat betekent niet dat ik alles zie. Ook ik volg aanraders van blogs die ik lees. Ik bekijk ze op momenten dat ik even geen inspiratie heb. Dat mijn geheugen totaal leeg is. Het is afleiding en ik wil vooral geen moeite doen, dus site waar het staat, maak het mij makkelijk!
Dus duurt het laden te lang, ik ben weg.
Extra plug-ins instaleren, ik ben weg.
Emailadres vooraf opgeven, ik ben weg.
Net als met echte films, moet er een verhaal inzitten. Het moet niet alleen geloofwaardig zijn, het moet ook bij het merk passen.
En onderhoudend zijn.
Ik weet dat het een commercial is maar laat het alsjeblieft niet té commercieel zijn, dat het merk zo nadrukkelijk aanwezig is. Het wordt opdringerig. Ook dan ben ik weg.

Een van de beste voorbeelden is de serie films die gemaakt zijn voor BMW. Terecht veel geprezen vanwege de keuze voor gerespecteerde regisseurs en de subtiele merkverwijzing.
Op de eigen site staan ze niet meer vermeld. Opmerkelijk om in zo’n project tonnen te investeren, de films van je site te halen en jouw bezoekers radeloos achter te laten. Beter was het om een link te geven waar ze wel te zien zijn, zo houden mensen een positief gevoel voor je merk vast.
Verwijs ze naar Wikipedia waar de titellijst te vinden is van alle uitgebrachte films. Helaas staan er geen links naar de films bij, deze geef ik je in onderstaande lijst. Deze begint met de titel, vervolgens de regisseur en tot slot de link waar je de film kunt bekijken.

Ambush (John Frankenheimer)

http://www.youtube.com/watch?v=PKYUtUw-8ig

Chosen (Ang Lee)

http://www.youtube.com/watch?v=AaV0c5kvYbc

The Follow (Wong Kar Wai )

http://www.youtube.com/watch?v=mNoYLm3a-nI

Star (Guy Ritchie)

http://www.youtube.com/watch?v=q1dYv_gKTA8

Powder Keg (Alejandro Gonzáles Inárritu) http://www.youtube.com/watch?v=yp6c_LFM5_4

Hostage (John Woo)

http://www.youtube.com/watch?v=vXuc7f2ivec

Ticker (Joe Carnahan)

http://www.youtube.com/watch?v=mr_rxemKQQY

Beat The Devil (Tony Scott)

http://www.youtube.com/watch?v=1ukgB2_AhkQ

Ook wanneer je CourgetteEnCommunicatie niet regelmatig bezoekt, kan je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn nieuwste artikelen via email of via jouw (RSS) reader

Heb je opmerkingen, aanvullingen of gewoon wat te zeggen? Plaats jouw commentaar onder het artikel.

3 gedachten over “Een nieuwe Scorsese

  1. @Dido: leuk je hier te ontmoeten! En die commercial voor Axe ken ik. Op internet is Axe zoveel leuker dan op TV of bioscoop.
    Had ik je die axe commercial niet eerder via mail getipt?

Plaats een reactie