Wat betekenen internet trends voor online restaurantgidsen?

Na een lange tijd van afwezigheid ben ik weer terug. Niet dat ik communicatieEncourgette was vergeten. Ik denk er iedere dag aan. De achterkant van enveloppen schrijf ik vol met ideeën. Sommige bezwijken op de weg naar het voltooien van een artikel. Andere halen niet eens de eerste alinea.

Het bijhouden van nieuwe ontwikkelingen op internet en deze vertalen naar relevante concepten voor onze klanten is de eerste taak die ik in mijn rol als creative consultant ga uitvoeren. Aangezien dit blog over food en online communicatie gaat, bekijk ik wat internet trends voor de grootste restaurantgidsen betekenen.

Dit is geen werk dat ik even op een maandagochtend tussen 9.00 en 10.00 uur aan de keukentafel doe. Er zit veel voorbereiding in en vervolgens is het zoeken naar de juiste vorm. Maar na de hele dag bezig zijn geweest met zaken die alleen maar kopzorgen geven, heb ik geen inspiratie om op zoektocht te gaan. Het zijn van die momenten dat je leeg bent maar toch met iets moet komen. Situaties waarin je ideeën aangereikt wil krijgen. Dat is eigenlijk het basisidee van alle vrijetijdsgidsen: tips krijgen. Er is een enorm aanbod. Natuurlijk zijn er ook gidsen die de keuze voor een restaurant vergemakkelijken.

Waarom dát restaurant?

Op de Nederlandse markt verschijnen drie grote restaurantgidsen: Lekker, SpecialBite en Iens. Alle drie zijn zowel op internet als op papier raadpleegbaar. Lekker is als enige van de drie in druk begonnen en wordt beschouwd als de Nederlandse variant van de Michelingids . Professionals bezoeken anoniem een restaurant en rapporteren aan de redactie waarbij kritisch wordt gekeken naar wat erop het bord komt en hoe gastvrij het bedienend personeel is. SpecialBite startte als een online gids voor leuke restaurantjes waar je niet alleen goed kan eten maar die er ook uitspringen wat betreft interieur en lokatie. De frisse vormgeving van de gids benadrukt dat nog eens. Tot slot, de grootste van de drie: Iens . Voluit Iens independent index, neemt alle eetgelegenheden op. Het is ook de enige gids waar alle recensies door de gebruikers worden geschreven. Net als SpecialBite is Iens op internet begonnen, maar al snel volgden de gidsen in druk.

Als oom Jan het niet weet: trend 1

Nu wordt ik door vrienden gezien als een foodie. Dat zou je niet verbazen als je mijn eerdere artikelen gelezen hebt. Ik laat mij geen kans ongelegen om groente- en fruitmarkten te bezoeken. En blader graag door foodmagazines. Daar lees ik ook welke restaurants redacteuren de moeite waard vinden en schrijf de meest interessante op in mijn agenda . Maar heb ik Iens, SpecialBite of Lekker bij mij als ik buiten mijn stad ga eten? Nee, eigenlijk niet. Daar kreeg ik spijt van toen ik onlangs in Utrecht was. Laat op de middag had ik afgesproken met een vriendin. Eerder die dag had ik een sollicitatiegesprek gehad en ik vertelde haar dat ik volgens de interviewer erg gedreven over kwam. Zo druk in gesprek, stelde ze opeens de “waar gaan we eten?”-vraag. Ik kom regelmatig in Utrecht en verdwaal er niet snel maar op dat moment zou ik willen dat ik mij had voorbereid. Als foodie wil ik graag indruk op haar maken met een verrassende keuze.

Hier komt deels het succes van restaurantgidsen vandaan. Mensen willen laten zien dat ze dé plekken kennen. Ze de weg weten naar restaurants met een verrassende kaart (normaal gesproken loop je er zo voorbij) of met een geweldig interieur (en het eten is ook niet mis). Mensen zijn op zoek naar meningen om zo een oordeel te vormen. Voorheen vroeg je vrienden, familie of de buren om een aanbeveling. Maar wat als hiervan niemand in Utrecht uit eten is geweest? De vele meningen op Iens, SpecialBite en Lekker van restaurantbezoekers zorgen er voor dat je een keuze kan maken. Een indruk krijgt van wat je kan verwachten. De website van een restaurant zegt niet alles. Een mening laat zien hoe het in werkelijkheid ervaren wordt. Over van alles kan je tegenwoordig een mening vinden. Kon in het verleden een merk een beeld creëren en zo bepalen welke boodschap overkwam, nu worden ervaringen met producten of diensten gedeeld in vergelijkingssites zoals Iens, SpecialBite en Lekker. Zo kun je zelf beoordelen of het geschetste beeld overeenkomt met de werkelijkheid.

Recensies overal kunnen raadplegen: trend 2

Ja, een restaurant aanraden waar we gaan eten?! Ik vraag of zij onlangs ergens van onder de indruk was. Het bleef stil. “Laten we gewoon gaan lopen en zien wat we tegenkomen”. Niet bepaald mijn recept voor succes, ik herinner mij eindeloze dwaaltochten door Rome waarbij we alleen toeristenrestaurants tegen kwamen (zij was hier niet bij). Soms kan het dwalen onverwachte resultaten hebben.

We liepen over het Domplein de Lange Nieuwstraat op om meer in het zuidelijk deel van de binnenstad uit te komen. Op nummer 71 zit Deeg. Lekker geeft een hele zakelijke omschrijving. Ik lees het adres, telefoonnummer, wie de eigenaren zijn en wat de gemiddelde prijs van een drie gangen menu is. Informatie die alleen praktisch is, als je feitelijke informatie zoekt. Maar waarom zou je dat willen als je ook zo kan doorklikken naar de eigen site van Deeg? SpecialBite presenteert naast de zakelijke gegevens ook een interieurfoto en een beschrijving van de kaart. Een klik op lokatie, GoogleMaps opent zich en laat op de plattegrond zien wáár in Utrecht Deeg zit. Het redactionele stukje is verzorgd door één van de vijftig spotters die voor SpecialBite anoniem is wezen proeven. De opmerkingen van gebruikers lees je onder de “mening van anderen”. Iens is geheel gebaseerd op meningen. Aan de linkerkant staat praktische informatie en aan de rechterkant staan de recensies, iedere bezoeker kan er een plaatsen. Ook hier is GoogleMaps geïntegreerd om te bepalen waar Deeg zich bevindt. Handige optie daarbij is dat ik ook gelijk kan aangeven waar ík ben, zodat ik een route krijg hoe ik gemakkelijk van A naar Deeg kom.

Een aantal jaren is te lezen dat internet zich uitbreidt van ons bureau naar ons mobiel. Steeds meer mobiele telefoons zijn geschikt voor internet. De informatie die SpecialBite en Iens leveren passen goed bij de trend waarin we alles opzoeken, vergelijken en bij de hand willen hebben. Onlangs zijn Iens en SpecialBite met een versie van hun site voor mobiel internet gekomen.

Als ik internet op mijn mobiel zou hebben, zou ik het nu gaan gebruiken. Forel met een uiencompote, asperges met gepocheerde ei en een aardappelkroket staan deze maand op de kaart. Nu mag ik de zachte smaak van forel graag en geserveerd met uiencompote vormt het een goede eenheid. Asperges, zeker nu het in het seizoen is, klassiek geserveerd met ei zijn ook een genot. Maar enthousiast worden we er niet van. Terwijl we doorlopen komen alternatieven ter sprake: wat is leuk en ook redelijk dichtbij? Iens en SpecialBite hebben dan wel een internetsite geschikt voor mijn mobiel, maar als ik het nu wil gebruiken, kom ik tot de conclusie dat ik alle recensies van restaurants in Utrecht moet lezen om te beslissen. Of scannen op adressen….. In beide gevallen ontbreekt GoogleMaps (of een andere kaartmaker). Het blijft hiermee een kopie van de papieren gids, maar dan op een klein scherm. Echte voordelen zouden de mobiele sites mij geven als SpecialBite mij restaurants kan aanbevelen in de buurt van Deeg (kijk eens op deze Duitse restaurantgids hoe dat eruit ziet). En waarom geef je ook niet de omgekeerde mogelijkheid: in plaats van een restaurant voer ik een straatnaam in en Iens komt met een overzicht van welke restaurants er in de buurt zitten? Recensies worden zo hyper relevant en sluiten aan bij de behoefte van dat moment. Dat is volgens mij ook de essentie van marketing: oplossingen bieden voor “problemen” van jouw doelgroep.

Geef mij de mogelijkheid om jouw informatie zelf vorm te geven: trend 3

We moeten ook af van het idee dat producten, merken één homogene doelgroep hebben. SpecialBite komen met editie voor de zomer en Iens heeft regionale edities maar deze zijn nogal algemeen en niet zo zeer gedacht vanuit het gebruiksmoment. En al helemaal niet vanuit wensen van de doelgroep. Er is natuurlijk een bindend middel dat mensen kiezen voor SpecialBite boven Iens, maar iedereen beleeft dat anders. Geef je doelgroep de mogelijkheid om jouw product aan te passen aan zijn stijl of gebruiksdoel. Het “customizen” is the next thing in online marketing. Begin met het aanbieden van widgets. Dit is “een klein programmaatje dat het mogelijk maakt om veel uitgevoerde taken snel uit te voeren. Ook kunnen ze toegang bieden tot veel gevraagde informatie op internet” Toen ik er voor het eerst mee in aanraking kwam, begreep ik niet wat widgets doen. Iets voor geeks, dacht ik. Maar eigenlijk is het heel eenvoudig. Die YouTube video op je Hyvespagina of last.fm profiel op jouw blog? Dat zijn widgets. In veel gevallen kan je het ook op je bureaublad installeren. Populair zijn nieuwssites en de NS dienstregeling. Zonder naar de betreffende site te gaan, kan je snel iets opzoeken. Specialbite en Iens vergroten hiermee vele malen hun bereik en bieden met hun widget niet alleen gemak maar geven foodies ook de mogelijkheid om zich te profileren. Nederlandse foodwidgets heb ik nog niet gezien, daarom hier een Amerikaans voorbeeld

Welke waarde heeft de mening van Ellen?: trend 4

Een widget plaatsen op jouw Hyves pagina maakt je zichtbaar voor je vrienden. Maar niet alle vrienden delen jouw interesse. Je kan je lid worden van de SpecialBite Hyves maar verwacht daar geen discussie of onderlinge delen van tips. Er gebeurt weinig en het is SpecialBite die er content plaatst.
De laatste jaren is er in de online marketingwereld veel aandacht voor de zogenaamde niche sociale netwerken. Denk aan een Hyves, Myspace maar dan rond een bepaald thema. Een mooi voorbeeld vind ik librarything (.nl en .com): laat zien wat je leest en Last.fm : laat zien wat je luistert. Maar laten zien waar je eet en wat je eet, zo ver zijn we hier nog niet.
In de Verenigde Staten is onlangs eats.com van start gegaan. Je maakt een profiel aan en nodigt vrienden uit. Zodat je kan zien waar je vrienden uit eten gaan. Maar je kan ook zien wie Gramercy (Union Square, New York) net als jij hoog waardeert . Het Britse trustedplaces.com geeft een vergelijkbare mogelijkheid en ook menumania.co.nz doet hetzelfde alleen in een beperkte vorm.

Door de opkomst van sociale netwerken ( we noemen ze ook wel “communities”) ontstaat er een nieuwe manier om status te creëren. Voorheen kreeg je dat door in die Porsche 911 te verplaatsen of dat Tag Heuer horloge te dragen. En velen denken dat nog steeds. Maar het kan anders, meer eigen waarbij je het merk niet nodig hebt om gezien te worden. Hoog scoren in communities op het aantal vrienden, aantal commentaren, recensies en reacties doen je status stijgen. Vooral in jouw kring. Een bekend voorbeeld in de foodwereld is het blog van Clotilde Dusoulier chocolateandzucchini.com Eens begonnen om haar vrienden lastig te vallen met haar culinaire ontdekkingen, schrijft ze nu boeken, houdt presentaties en dergelijke. Deze ontwikkeling is nog niet te zien bij de Nederlandse restaurantgidsen terwijl voedsel altijd een statusmiddel is geweest . Onder de recensies van Iens staan namen maar je kan niet zien welke restaurants Marc nog meer heeft beoordeeld. Of zijn profiel lezen. SpecialBite werkt, net als Lekker, met anonieme proevers. Maar wie het zijn en wat hun achtergrond is, is onduidelijk.

Voor altijd een trend

Maar hoe liep het verder af in Utrecht? Het was mooi weer die avond en dus wandelden we rustig door en droomden over de statige panden waar we voorbij liepen. We waren inmiddels op de Kromme Nieuwegracht. Hier zie je weinig uithangborden van een bierbrouwer die je erop wijzen dat er horeca is.
In mijn agenda maak ik regelmatig aantekeningen van allerlei dingen die in mijn hoofd opkomen of dingen die ik lees en niet wil vergeten. Daar stond ook de plaats tussen waar we uiteindelijk zijn gaan eten. Ook in mijn agenda staan enkele ideeën voor het volgende artikel in de creative consultant serie: hoe kan ik de trends vertalen naar de positionering van SpecialBite, Iens en Lekker?

Toegift

Is het artikel nu afgelopen? Nee,… bijna. Ik heb nog een toegift.
De beschreven voorbeelden gaan er allemaal van uit dat je een restaurant of een lokatie weet. Wat als je nu een favoriet gerecht hebt en, wat toevallig, je bent in San Franscisco? Met dishola.com kun je aan de hand van ingrediënten een restaurant kiezen en reviews lezen. Kies eens St. Jacobsschelpen (scallops). Maar de fishstew van Barbara is toch niet waar je naar uitkijkt, ondanks de smakelijke foto. Waar kan ik nog meer goed vis eten? Met Menupix.com vind je restaurants, reviews en de menukaart.
Dat zou ik wel eens willen testen. Iemand naar San Francisco deze zomer?

Eerdere afleveringen van de creative consultant verschenen hier en hier

Ook wanneer je CourgetteEnCommunicatie niet regelmatig bezoekt, kan je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn nieuwste artikelen via email of via jouw (RSS) reader

Heb je opmerkingen, aanvullingen of gewoon wat te zeggen? Plaats jouw commentaar onder het artikel.

6 gedachten over “Wat kunnen Iens, SpecialBite en Lekker met internet?

Plaats een reactie